Hvilke personer skal jeg målrette min markedsføring mod?

FOKUSER PÅ KERNEN
: THE MINIMUM VIABLE AUDIENCE

Stil spørgsmålet: Hvem er det til?

– og stil så spørgsmålet igen: Hvem er det helt præcis til?

I dag er marketing lig med reklamer. Mange virksomheder køber i dag annoncer for at “interrupte” forbrugere i håb om, at de vil købe deres produkt eller service. Men med alle de mediekanaler vi ser i dag, har gårsdagens “mass media”-reklamer mistet sin effekt.

Det betyder, at vi i dag, når vi snakker digital marketing i højere grad enten skal opbygge tillid, engagement eller et community. Fælles for dem er, at du skal skabe tilladelse til at kontakte din målgruppe og kunder.

STORYTELLING ER KEY I DIN MARKEDSFØRING

Markedsføring i dag skal mere handle om at fortælle narrativer, der ræsonnerer med de personer og den målgruppe, du som virksomhed vil i kontakt med. Det handler om at forstå din målgruppe for at kunne forbedre kundeoplevelsen og engagementet til din virksomhed.

Du skal som virksomhed have samtaler med dine kunder i modsætning til at tale til dem. God marketing er ikke envejskommunikation fra virksomhed til forbruger. God marketing er en løbende dialog mellem virksomhed og forbruger.

Hemmeligheden bag mange af de mest succesfulde virksomheder er; de henvender sig ikke til alle i deres markedsføring. I stedet fokuserer de på at “connecte” med en niche af personer, der deler det samme livssyn.

FOKUSER PÅ DIN NICHE

Med tiden forsvinder massemedier. I dag forsøger mange at gøre Instagram, Facebook, Snapchat og andre digitale medier til erstatninger for TV i håb om at ramme så mange mennesker som muligt.

Dogmet “average stuff for average people” har domineret den verden, vi lever i så længe. Men det kommer ikke til at virke fremadrettet. For at få succes handler det ikke om at ramme så mange så muligt, men om at ramme de rigtige personer.

HVORFOR SKABER DET VÆRDI?

The minimum viable audience er den mindste gruppe af kunder, som der skal til for at opretholde din virksomheds eksistens. Det er kernen af din målgruppe. Ved at fokusere på the minimum viable audience vil du opleve to ting:

  • Din kommunikation vil blive markant bedre.
  • Dine kunder vil fortælle om din virksomhed til andre, fordi den er værd at snakke om.

Hvis du derimod forsøger at ramme den brede masse (gennemsnittet), vil dit produkt synes gennemsnitligt, og så vil du konkurrere på ét parameter; pris.

MIKROMARKEDER ISTEDET FOR MASSEMARKEDER

Du skal målrette dine annoncer til de specifikke personer, der ønsker at blive eksponeret for din annonce. Du skal skabe et community omkring dit produkt eller din tjeneste ved at fokusere specifikt på din målgruppe.

Den målgruppe skal indeholde ligesindede mennekser med samme psykografiske faktorer som livssyn og drømme. Gruppere dem efter den historie de fortæller dem selv.

Nikolaj Toxværd

Nikolaj Toxværd (født 18. februar 1991 i Risskov ved Aarhus) er en digital marketing specialist, der arbejder med online markedsføring herunder SEO, SEM, CRO og generel optimering af virksomheders online tilstedeværelse i en digital tidsalder. Nikolaj sidder til hverdag som Chef Marketingkonsulent i et af Danmarks største webbureauer – Optimeo A/S.

Læs mere om mig